Stor klimaretssag: Var "klimakontrolleret gris" vildledende?
Gå til hovedindhold

Få adgang til hele tænk.dk

Bliv medlem

Stor klimaretssag er begyndt: Var "klimakontrolleret gris" vildledende?

Ved Vestre Landsret skal Danish Crown forsvare deres kampagne fra 2020, hvor de mærkede kød som "klimakontrolleret gris" og påstod, at dansk svinekød var "mere klimavenligt, end du tror".

Christina Vejsgaard · Foto: Getty Images · 20. november 2023
svinekød

På en grå mandag i Viborg startede i dag en stor, grøn retssag, som kommer til at få betydning for den måde, reklamer med fokus på klima kommer til at se ud i fremtiden.

Det er Dansk Vegetarisk Forening, der sammen med Klimabevægelsen i Danmark, der har trukket Danish Crown i retten for deres kampagne "Klimakontrolleret gris" fra 2020.

Danish Crown bliver bakket op af Landbrug & Fødevarer samt Dansk Industri, mens Forbrugerrådet Tænk har meldt sig ind i sagen på de grønne organisationers side.

Dermed er banen kridtet op til det, der beskrives som Danmarks første klimaretssag, hvor det skal afgøres, om Danish Crown havde tilstrækkelig bevis for at markedsføre deres svinekød under to specifikke påstande i forbindelse med kampagnen fra 2020.

Mere klimavenlig end du tror?

I 2020 kunne opmærksomme forbrugere se et lille, nyt mærke på svinekød fra Danish Crown i køledisken. Et rundt klistermærke med teksten "Klimakontrolleret gris" var en del af en større kampagneindsats fra slagterigiganten.

Samtidig kunne du i kampagnematerialet møde påstanden, at dansk svinekød var "mere klimavenligt, end du tror". Det er de to påstande, der får kritik fra flere forskellige NGO'er.

Greenpeace anmeldte i maj 2021 kampagnen til Forbrugerombudsmanden, da de mente, at der var tale om vildledende markedsføring. Forbrugerombudsmanden sendte sagen videre til Fødevarestyrelsen, som dog maksimalt kan uddele bøder på 10.000 kroner.

Derefter stævnede Dansk Vegetarisk Forening Danish Crown sammen med Klimabevægelsen i Danmark.

Samme år meldte først Coop og Lidl efterfulgt af en række andre supermarkedskæder ud, at de ikke ville sælge kød med mærket "Klimakontrolleret gris" i deres butikker.

"Der må ikke være tvivl om, hvad der står på pakkerne. Det her svinekød adskiller sig ikke fra alt andet dansk svinekød i køledisken. Så vi vil gerne sælge kødet, men vi vil ikke have mærket på," sagde Thomas Roland, CSR-chef i Coop, dengang til Danmarks Radio.

Principiel sag for klimakommunikation

Hos Forbrugerrådet Tænk ses retssagen som principiel og vigtig, fordi den kommer til at give svar på, hvordan markedsføringsloven skal tolkes.

"Igennem de seneste år er forbrugernes interesse for klima blevet større, og derfor ser vi også, at virksomhederne i højere grad begynder at markedsføre sig med klimaudsagn. Det er vigtigt, at udsagnene ikke oversælger produkterne og giver forbrugerne falske forhåbninger, når de forsøger at omstille deres forbrug til noget, der er grønnere," siger Marie Frank-Nielsen, der er seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk.

På grund af sagens principielle karakter er sagen startet ved Vestre Landsret og sagsøgerne har fået fri proces til sagen, som der er afsat seks retsdage til i løbet af november og december 2023. Dommen kommer efter forventningen i starten af 2024.